Naleśniki z serem, po żydowsku

Obejrzałam kiedyś na kanale Kuchnia.tv program z serii Tajemnice domowych przepisów. Odcinek był poświęcony kuchni żydowskiej i bardzo spodobały mi się w nim naleśniki z serem. Niby proste danie i przecież robię je od lat po swojemu a jednak całość różni się od tej receptury, której używam. Zobaczcie sami i oceńcie a ja mogę tylko gorąco polecić bo naleśniki wyszły znakomite. Mają tylko jedną wadę - na pewno nie jest to danie dietetyczne :-)


składniki:
  • CIASTO - 2 szklanki mąki pszennej luksusowej
  • 1/3 łyżeczki soli
  • 50 g stopionego masła
  • 1 łyżka oleju
  • 1/2 szkl. cukru
  • 4 całe jajka
  • ok. 1/2 szkl. wody
  • ok. 1/2 - 1 szkl. tłustego mleka

  • FARSZ - 1/2 szkl. dobrej, gęstej śmietany
  • 1/2 kg sera białego twarogowego, użyłam półtłustego
  • 3 całe jajka
  • skórka i sok z jednej cytryny
  • 1 łyżeczka esencji waniliowej

  • dodatkowo: do skropienia gotowych naleśników trochę soku z cytryny
  • do odsmażenia: masło i olej
  • do posypania: cukier zmieszany z cynamonem

sposób przygotowania:
Mąkę przesiałam do miski razem z solą. Wbiłam 4 jajka, dosypałam cukier i miksując wlewałam wodę zmieszaną z mlekiem aby uzyskać konsystencję ciasta podobną gęstością go płynnej śmietany. Cały czas miksując wlałam rozpuszczone masło i olej. Dobrze wymieszane ciasto, bez żadnych grudek, odstawiłam na ok. 1 godzinę do lodówki żeby odpoczęło. Ser zmieliłam, dodałam do niego sok i otartą skórkę z cytryny a także jajka, esencję waniliową i śmietanę, wymieszałam dokładnie - nie słodziłam !

Na teflonowej patelni usmażyłam niezbyt cienkie naleśniki. Na każdym placku położyłam po łyżce masy serowej i złożyłam jak kopertę. Na patelni rozgrzałam ok. 2 łyżek masła z 1 łyżką oleju - na tej mieszance smażyłam naleśniki aby były gorące i zrumienione z obu stron, pod koniec smażenia nawet przykryłam patelnię i poddusiłam je chwilę aby masa serowa z jajkami się zagrzała dobrze. Naleśniki wyłożyłam na talerze, posypałam lekko cukrem zmieszanym z mielonym cynamonem, rodzynkami i skropiłam sokiem z cytryny.

5 komentarzy:

  1. U nas sie robi takie nalesniki, ale nie wiedzialam, ze to przepis kuchni zydowskiej???
    Wprawilas mnie w oslupienie ;))

    OdpowiedzUsuń
  2. miss_coco, ja tam nie wiem - program był o kuchni żydowskiej i takie właśnie naleśniki właśnie robiła starsza pani, Żydówka, opowiadając jednocześnie o zasadach koszerności i rozdzielności produktów w kuchni tego narodu

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja się zgadzam z miss_coco, też robimy takie naleśniki i pierwsze słyszę, żeby były 'po żydowsku' ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. mania179, wiele osób nie zdaje sobie sprawy jak dużo potraw z kuchni żydowskiej weszło na stałe do naszej, polskiej. Kultury narodów, które żyją razem przenikają się i uzupełniają nawzajem więc to normalne. Gołąbki, niby tradycyjna potrawa kuchni polskiej, a też ponoć ma coś wspólnego z kuchnią żydowską

    OdpowiedzUsuń
  5. Wszystkie Twoje przepisy są doskonałe!!!

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger