Zajączki szafranowe na wielkanocne śniadanie

Wielkanoc coraz bliżej więc częściej będą pojawiać się pomysły na świąteczne i wiosenne dania. Dzisiaj bułeczki jakie możecie podać na wielkanocne śniadanie albo zabrać ze sobą na wiosenną wycieczkę. Są niezbyt słodkie, puszyste i pyszne. My jedliśmy jeszcze ciepłe popijając mlekiem - Wy podajcie tak jak lubicie. Zapewniam, że są proste do zrobienia i poradzą sobie nawet dzieci.

Widoczny na zdjęciach biały talerzyk, kubek z kogutkiem oraz kwiatowa dekoracyjna kula pochodzą z nowej kolekcji Obudź wiosnę dostępnej w Empiku - można je kupić w salonach stacjonarnych albo zamówić w sklepie internetowym. 




Bułeczki - szafranowe zajączki

czas przygotowania : ok. 2 godzin
składniki na 8 sztuk : 
  • 25 g świeżych drożdży 
  • 200 ml mleka 
  • 3 g nitek szafranu 
  • 65 g masła
  • 275 g mąki pszennej tortowej 
  • 90 g mąki pszennej typ 1850 
  • 80 g cukru zwykłego 
  • 1/3 łyżeczki soli
  • 1 średnie jajko

  • do posmarowania - 1 żółtko 
  • 1 łyżeczka mleka 

  • dodatkowo - suszone wiśnie albo rodzynki, tyle sztuk ile bułeczek


sposób przygotowania : w połowie letniego mleka rozmieszałam drożdże dodając 1 łyżeczkę cukru i 2 łyżki mąki tortowej, odstawiłam na ok. 15 minut. Resztę mleka mocno podgrzałam razem z szafranem i masłem - masło musi się rozpuścić a szafran zabarwić mieszankę na mocno żółty kolor. Odstawiłam żeby wystygło.

Obie mąki wymieszałam z resztą cukru i solą. Dodałam zaczyn, przestudzoną mieszankę mleka z masłem, wbiłam jajko. Zagniotłam gładkie ciasto i wyrabiałam przez kilka minut. W przykrytej dobrze misce zostawiłam na ok. godzinę do wyrośnięcia - powinno podwoić swoją objętość.

Wyrośnięte ciasto podzieliłam na 8 mniej więcej równych części. Z każdej powstanie bułeczka zajączek. Z każdej porcji ciasta oderwałam jeden mały kawałek - to będzie kulka na ogonek. Drugi, trochę większy kawałek, uformowałam w lekko spłaszczony wałeczek i ostrym nożem nacięłam wzdłuż mniej więcej do połowy - rozchyliłam. Przy drugim końcu wcisnęłam w ciasto suszoną wiśnię - to będzie głowa zająca z okiem i uszami. Największy kawałek porcji turlałam po blacie na dość długi wałek i spiralnie go zwinęłam - będzie tułowiem zajączka. Wszystkie części złożyłam tak żeby dobrze się stykały układając na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Zajączki powinny leżeć w sporej odległości od siebie bo jeszcze urosną. Blachę z uformowanymi bułkami przykryłam ściereczką i zostawiłam na 20-30 minut żeby się napuszyły. Przed pieczeniem posmarowałam delikatnie pędzelkiem maczanym w żółtku roztrzepanym z mlekiem.

Bułeczki zajączki piekłam 10 minut w piekarniku nagrzanym do 220 st. C, grzanie góra/dół. Po upieczeniu przełożyłam na kratkę i pozwoliłam im wystygnąć.

Przepis na podstawie receptury na szafranowe bułki lussekatter z ulotki Ikea a sposób formowania bułeczek podpatrzyłam na TEJ stronie .


Wielkanocne Smaki - edycja IV

16 komentarzy:

  1. Ooo, też zamierzam je przygotować na Wielkanoc!

    OdpowiedzUsuń
  2. ale piękne:) i na pewno pyszne. Oj mógłby przykicać do mnie taki zajączek z przyjemnością spałaszowałabym takiego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. kochana, Ty to sobie upieczesz jeszcze ładniejsze ! :)

      Usuń
  3. Takie cudeńko to idealne do koszyczka na święconke :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a wiesz, że o tym nie pomyślałam ? ale faktycznie, zajączek w koszyczku będzie ładnie wyglądał :)

      Usuń
    2. W moim koszyczku zawsze jest jakiś słodki akcent i w tym roku napewno zrobie te zajączki . :)

      Usuń
  4. Dla mnie te smaki sa symbolem zblizajacych sie swiat Bozego Narodzenia :-/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. z tylko z tymi świętami kojarzy Ci się ciasto drożdżowe i szafran ? mnie chyba właśnie bardziej z Wielkanocą

      Usuń
    2. Iza ,drozdzowka z szafranem tak ,moze dlatego ze od 30 lat mieszkam w Szwecji i to typowy wypiek na dzien Sw Lucji i adwentu.

      Usuń
  5. Iza zajączki sa super, mam inne pytanie? Co robia te erotyczne zdjęcia na Smacznej Pyzie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dorota, jakie erotyczne zdjęcia ?! o czym Ty kobieto mówisz ?!

      Usuń
    2. no tak, masz rację :) zresztą napisałam, że przepis jest inspirowany właśnie bułeczkami lussekatter

      Usuń
    3. Mówię o reklamie, dziś już nie ma ale wczoraj i kilka dni wstecz sie wyświetlały.

      Usuń
    4. żadnej takiej nie zauważyłam

      Usuń
  6. Sliczne wyszly :) Faktycznie do koszyczka bylyby super :)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger