Flaczki wołowe w pomidorach

Flaczki na rosole to dla mnie jesienne danie kojarzące się od dzieciństwa z listopadowym Świętem Zmarłych. Tego dnia spotykaliśmy się w gronie rodzinnym, w domu Babci, razem szliśmy na cmentarz a potem wracaliśmy na wspólny, późny obiad. Na rozgrzanie przeważnie były właśnie flaki, takie tradycyjne na rosole, w których specjalizowała się ciocia Ania, a do flaczków obowiązkowo świeża bułka.

W czasach mojego dzieciństwa podroby jadało się bardzo często i nie było w tym nic dziwnego. Flaczki też jedli wszyscy, dzieciaki także, i nikt nie wybrzydzał. To było takie świąteczne danie, jedzone w gronie najbliższych a przygotowane z miłością więc dobrze kojarzy mi się do dzisiaj.

Ale nie zawsze robię flaki tak samo. Czasami przygotowuję flaczki jarskie z grzybów a z tymi tradycyjnymi lubię coś pokombinować żeby uzyskać nieco inny smak. Z pomidorami, ziołami, przyprawione na ostro, smakują wybornie. Jeśli nie wierzycie sprawdźcie sami.

flaki wolowe w pomidorach, zupa flakowa, flaczki w sosie pomidorowym, obiad, rozgrzewajace danie, podroby


Flaczki w pomidorach

czas przygotowania: 60 minut
składniki na 4 porcje:
  • 500 g flaków wołowych - oczyszczonych i parzonych 
  • 800 ml rosołu wołowo-jarzynowego albo cielęcego
  • 1 marchewka
  • 1 cebula
  • 1/2 niedużego korzenia pietruszki
  • 3 ząbki czosnku
  • 1 puszka pomidorów bez skórki
  • 2-3 łyżeczki koncentratu pomidorowego 30% 
  • 1 czubata łyżka masła 
  • 1 czubata łyżka mąki pszennej
  • 1 czubata łyżka świeżego tymianku 
  • 1 czubata łyżeczka papryki słodkiej mielonej
  • 1/2-1 łyżeczka papryki ostrej mielonej
  • 1/2 łyżeczki mielonego imbiru
  • 1 łyżeczka suszonego oregano
  • 1 duży liść laurowy
  • 1 łyżeczka miodu, użyłam wielokwiatowego 
  •  
  • do smaku - sól

flaki wolowe w pomidorach, zupa flakowa, flaczki w sosie pomidorowym, obiad, rozgrzewajace danie, podroby

Jak zrobić flaczki z pomidorami? 

Flaki, nawet te paczkowane, już oczyszczone i parzone, trzeba według mnie kilkakrotnie obgotować żeby pozbyć się niezbyt przyjemnego zapachu. Zalewam je wodą tak żeby były przykryte, zagotowuję, odcedzam i zabieg powtarzam 5-6 razy. Po ostatnim obgotowaniu odcedzam dokładniej, pozwalam im nieco przestygnąć i ew. kroję na mniejsze kawałki.

Obgotowane flaki przełożyłam do garnka i zalałam rosołem. Gotowałam 20-30 minut aż były miękkie. W tym czasie oczyściłam warzywa i rozdrobniłam je. Marchewkę i pietruszkę pokroiłam w drobną kosteczkę, cebulę też w kostkę a czosnek posiekałam.

flaczki wolowe z pomidorami, flaki wolowe w pomidorach, zupa flakowa, flaczki w sosie pomidorowym, obiad, rozgrzewajace danie, podroby

Na patelni rozpuściłam masło, wsypałam warzywa i smażyłam na małym ogniu przez kilka minut aż nieco zmiękły i zaczęły się leciutko rumienić. Dosypałam obie papryki w proszku i mąkę, smażyłam mieszając jeszcze kilka chwil a następnie rozprowadziłam chochelką rosołu spod flaczków. Rozmieszałam dokładnie żeby nie było grudek i przelałam do garnka z flakami. Dodałam też koncentrat pomidorowy i pokrojone pomidory z puszki razem z zalewą. Gotowałam kilka minut. Na koniec doprawiłam flaczki imbirem, miodem, roztartym w dłoniach oregano i posiekanym tymiankiem. Posoliłam do smaku.

Ugotowane flaczki zostawiłam pod przykryciem na pół godziny żeby odpoczęły. Zjedliśmy je zagryzając pysznym, ziołowym chlebem.

flaki wolowe w pomidorach, zupa flakowa, flaczki w sosie pomidorowym, obiad, rozgrzewajace danie, podroby


3 komentarze:

  1. Pyzuniu dla mnie flaki to niestety danie nie do przejścia, za to mój Mąż je uwielbia:) ... dlatego też od czasu do czasu je gotuję. Podoba mi sie ta pomidorowa wersja:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jolu, nic na siłę, nie każdy przecież musi lubić wszystko :)

      Usuń
  2. Właśnie takie lubię, pikantne, gęste, mocno pomidorowe. Wspaniałe

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger